„Промяна на парадигмата“: Европейски учени ще изследват скритите или „призрачните“ частици на Вселената
Снимка: euronews.com
Euro News | 2024-03-26 | 13:51:04

Европейската организация за ядрени изследвания (CERN) стартира проект, който според изследователите може да им помогне да открият скрити призрачни частици, които изграждат тъканта на Вселената.

Учените от най-големия ускорител на частици в света ще получат нов инструмент, който според изследователите може да им помогне да открият скритите тъкани на Вселената.

Европейската организация за ядрени изследвания (CERN) ) изгражда нов суперколайдер, наречен **Бъдещият кръгов колайдер**, който е 1000 пъти по-чувствителен към така наречените „скрити частици“ от оборудването, с което организацията вече работи.

Суперколайдерите позволяват на учените да пресъздадат условията на Големия взрив, физическата теория, която описва как Вселената първоначално се е разширила.

Новото устройство ще разбие частиците в твърда повърхност, вместо една в друга, което е техниката, използвана в момента от учените, за да разберат от какво е направена Вселената.

Колайдерът е част от проекта за търсене на скрити частици (SHiP) на CERN: проект, който се разработва 10 години и ще изследва някои от по-слабите частици в космоса.

Д-р Ричард Якобсон, старши щатен физик в CERN, каза, че този проект може да бъде „огромен пробив“, който предефинира начина, по който учените мислят за създаването на Вселената.

„SHiP е един от тези … експерименти с потенциална промяна на парадигмата, които наистина биха могли да ни вкарат в изцяло нов режим на познание не само за нашата Вселена, но и за нашата позиция във Вселената“, каза Ричардсън в интервю.

„Голяма част от това, което предполагахме досега, че всъщност може да е доста различно.”

Учените никога не са успявали да открият тези видове частици преди, каза Ричардсън, защото не разполагат с правилната технология за това.

Какво представляват призрачните частици?

Всичко, което можем да видим с невъоръжено око от космоса, включително звездите и планетите, съставлява около пет процента от действителната материя във Вселената, каза Ричардсън.

Останалите 95 процента досега са разделени между приблизително 26 процента тъмна материя и 69 процента тъмна енергия, според Ричардсън.

Учените използват стандартния модел, който разпознава 17 различни частици, за да обясни от какво е изградена Вселената.

През 2012 г. учени от CERN откриха нов стандартен модел на частица, наречен Хигс бозон с голям адронен колайдер, откритие, което им спечели Нобелова награда Награда по физика година по-късно.

Обновеният голям адронен колайдер се рестартира - на път да разбие рекордите по физика Учени от ЦЕРН разкриват планове за следващо поколение колайдер на частици за изследване на тъмната материя

Оттогава учените не успяват да използват същото колайдер за измерване на скритите частици, които също вероятно съставляват тъмната материя и тъмната енергия, но които не са част от Стандартния модел.

„[Откриването на Хигс бозона] запълни дупка, без да предскаже нещо ново, ” каза Ричардсън.

„Идеята за този проект се събра почти случайно с хора от различни области, които искат да изследват физиката от друг ъгъл.“

„Скритите“ или призрачни частици са невидими и имат по-слаби връзки от частиците, които учените вече са открили, което ги прави трудни за откриване. Възможно е тези частици да изграждат част или останалата част от Вселената, каза Ричардсън.

Нобелова награда по физика, присъдена на екип зад къси светлинни импулси, използвани за виждане на процеси в атомите. Гледайте отново: Поглед зад кулисите на CERN, най-голямата лаборатория за физика на елементарните частици в света

Нови частици в Големия адронен колайдер, който вече е в CERN, могат да бъдат открити до един метър от мястото на сблъсъка, но скритите частици остават невидими много по-дълго, преди да се разкрият.

И така, детекторите в новия колайдер за проекта SHiP ще бъдат поставени по-далеч и ще произвеждат повече сблъсъци на фиксиран фон като начин най-накрая да се идентифицират тези частици.

Проектът SHiP ще работи заедно с него другите експерименти на ЦЕРН, включително Големия адронен колайдер.

Изграждането на новите подземни съоръжения на SHiP ще започне през 2026 г., като първите експерименти ще се проведат около 2032 г.

Бъдещият кръгов колайдер, от друга страна, ще започне някъде в средата на 2040 г., но няма да достигне пълния си потенциал до 2070 г., се казва в доклад на BBC.

Източник: euronews.com